MLM z môjho pohľadu


Stretávame sa s tým pomerne často. Známy známeho zavolá a chce vám niečo ponúknuť. Výborný produkt a zaujímavý spôsob privyrobenia si. Občas to slušne lezie na nervy, občas naopak, zaujme. V zložitejšom období, mnoho ľudí hľadá spôsob ako si privyrobiť pár centov navyše. Chtiac - nechtiac sa teda stretne so spoločnosťami, ktoré svoj biznis rozbiehajú prostredníctvom multilevel marketingu. V skratke MLM. V niektorých, a nie v ojedinelých prípadoch, pri hľadaní hlavného pracovného pomeru narazíte na takéto firmy a nie a nie z nich dostať, o čo im vlastne ide. Sľubujú obrovské zárobky, o ktorých rozhodujete len vy a vaša šikovnosť. Princíp zarábania vám však nemôžu vysvetliť len tak, je vraj zložitý a treba si kúpiť štartovací balíček informácií, prípadne drahý seminár. Nezmysel. Aspoň podľa mňa.

Systém odmeňovania v MLM spoločnostiach, ak má fungovať, musí byť čo najspravodlivejší, a teda môže byť trochu zložitý.
Avšak princíp je vždy jednoduchý a ľahko pochopiteľný. Peniaze zahrnuté v cene produktu (isté - vyčísliteľné percento) sa namiesto do reklamy, presúvajú späť k ľuďom  (v druhej časti článku vysvetľujem aj MLM ako taký a prečo je to vlastne tak, ako to je).
Pár mladých ľudí okolo mňa hľadá prácu a narážajú na MLM firmy. Niektoré ich postupy nepovažujem za korektné, tak som začal browsovať po fórach a zisťovať, ako vlastne ľudia, hľadajúci prácu, vnímajú MLM. Čo som zistil, ma najprv rozhnevalo, ale potom som si povedal, že aspoň mám tému, v ktorej som doma a pokúsim sa vysvetliť princíp, či povedať svoj názor. Len názor, pretože o MLM sa už popísalo dosť a niektoré, napr. knihy, sú fakt, fakt dobré. Čo je podľa mňa teda nefér? Napríklad kupovanie pozícií alebo informácia „... o spôsobe odmeňovania vám povieme na treťom seminári...". Tak toto mi príde naozaj  dosť, ale dosť netaktné  a na klienta je to skôr pasca ako marketingový ťah.
Hlavne rôzne poplatky za štartovné a balíky informácií za neuveriteľné sumy peňazí mi prídu ako vskutku zlá reklama celému svetu multilevel marketingu. 
Základný princíp fungovania je predsa v tom, že JA (ako kupujúci a zároveň čerstvý prírastok do siete) propagujem TVOJ produkt. Je teda prirodzené, že TY MNE  za to dáš províziu. Prečo by som mal JA platiť a hlavne, kamkoľvek vkladať SVOJE peniaze, aby som ich neskôr prácne získaval späť. Tvrdíme predsa, že MLM je hlavne o tom, že k založeniu vlastnej firmy nepotrebujeme iný kapitál ako informačný. Podľa mojich vedomostí a skúseností, je to naozaj tak. Ak chceš byť úspešný a zarábať, potrebuješ dve veci. Poznať produkt - dokonale, a mať ho komu predať ďalej. 
Ja netvrdím, že princíp kupovania provízií a postupy na rôzne riaditeľské a manažérske pozície za poplatok nemôže fungovať. Možno to funguje úplne perfektne. Neviem. Ale vo svojom okolí nepoznám nikoho, kto by na tom naozaj zarobil.  Ľudí, čo by tam mali peniaze, ale neúspešne, naopak, poznám dosť. 
Najdôležitejším momentom je, podľa mňa, vždy produkt. Ak je ten dobrý a rozdelenie peňazí za propagáciu (lebo vždy ide o propagáciu) je prehľadné a spravodlivé, MLM má šancu ukázať sa v plnej sile. Môžete mi veriť, že svet MLM je naozaj pekný.   
Veľmi ma ale hnevá (až by sa hodil  neslušnejší výraz, ale zachovám dekórum), keď firma (zneužívajúca myšlienku MLM) chce od ľudí peniaze a aj ich šikovne vytiahne, za nezmyselné poplatky. Tým myslím práve kupovanie pozícií a balíčky informácií a nebodaj MLM školení. To je naozaj nefér, k MLM, ale najmä k ľuďom.
Človek v snahe zarobiť si, lebo vidina vlastnej firmy, ktorú MLM skutočne ponúka, je najmä pre mladých ľudí lákavá, sa dá namotať. Peniaze si na to dokonca požičiavajú a nechávajú sa opantať vidinou rýchleho zisku. Neskôr, keď sa skutočne zoznámia s produktom, zistia, že vo svojom okolí len ťažko nájdu pre produkt konečného zákazníka a tu ich sen aj končí. Neostáva im teda iné, len požičané splácať a svet MLM, logicky, nenávidieť. To vo väčšine prípadov naozaj nastane. Obrovská škoda pre človeka, a hlavne pre myšlienku MLM.
V tom lepšom prípade frekventant predražených seminárov v sebe nejako potlačí produkt a nájde pár rovnakých zúfalcov, namotá ich na kupovanie pozícií a poplatky, aby aspoň časť peňazí dostal späť. S nimi získa aj pár „kamarátov", ktorí sa pred ním začnú skrývať aj na Facebooku. Len aby ich preboha nepozval na ďalší seminár.


Čo to MLM teda je a kedy do toho ísť.
Sľúbil som, že skúsim jednoducho vysvetliť systém MLM, teda systém viacnásobného marketingu.


Predstavte si, že máte skutočne dobrý produkt, ale nechcete ho predať veľkej firme a mať z toho len jednorazovú odmenu. Chcete viac, chcete mať z každého predaného produktu podiel. Najlepšie by bolo mať vlastnú firmu. Aby ste však mohli produkt predávať, potrebujete, aby o ňom ľudia vedeli. Teda reklamu. Na ňu však nemáte peniaze, lebo produkt ste ešte nepredali. Čo teda spravíte? Poviete susedovi / známemu, aby on predával svojim známym tento naozaj dobrý produkt. Ak je produkt fakt dobrý, sused do toho pôjde a produkt predá. Chce ale podiel z predaného. Logicky. Keďže produkt je predaný, už peniaze sú a môžete sa podeliť.
Váš sused má tiež známeho, produkt sa mu páči, ale tiež chce províziu z predaného. Tak sa dohodnete, že namiesto do reklamy, si peniaze na to určené, rozdelíte. Čiže napríklad štvrtinu z ceny produktu, ktorú by ste inak dali PR, reklamným agentúram alebo televíziám, rozdelíte spravodlivo medzi ľudí, ktorí sú živou reklamou. 
Toto je základná charakteristika každej dobrej MLM spoločnosti. Z toho princípu sa neskôr vyprofiloval ešte spoločný nákup. Čiže nakupuje sa vo veľkom s množstevnými zľavami a ušetrené peniaze sa rozdelia.


Čo  zvážiť, keď vás osloví MLM spoločnosť.

Dva body. V prvom rade produkt. Oslovil vás, zaujal vás? Viete ho použiť ? Viete si predstaviť, že s ním budete v dennom kontakte? Ak nie, ďalej nepokračujte. Nikdy sa nestanete skutočne dobrým predajcom áut, ak autá nebudete skutočne milovať. V MLM to platí dvojnásobne. MLM je hlavne predaj. Predaj myšlienky a produktu. 
Druhý bod sú vaše schopnosti hovoriť. Úprimne treba priznať, že nie každý má dar reči, dar niečo niekomu ponúknuť.  Ale zas nebuďme zbytočne skromní. Ak si viete seba predstaviť, že s vaším kamarátom rozoberáte produkt a nemusíte hovoriť naučené frázy, tak hurá do toho. Dobrá firma, resp. dobrý sponzor (ten čo vás s produktom ako prvý zoznámil), vás už naučí ako sa prezentovať aj pred iným ako kamarátom.


Kedy do toho ísť rozhodne?


Ak sa vám produkt páči natoľko, že by ste chceli, aby ho používali vaši blízki, vaša rodina. Vtedy ste sa pre MLM narodili a je naozaj veľká šanca, že z toho budete slušne žiť.


Samozrejme, okolo základnej myšlienky rozdelenia si určitého percenta z obratu je ešte obrovská kopa balastu, tú si ale už vymysleli rôzny dobrí, ale aj pseudomanageri pre ozvláštnenie, možno obohatenie, marketingu. Vždy ale ide o produkt. MLM spoločnosti sa vždy opierajú o naozaj kvalitný produkt, ktorý inak nezoženiete, je pravidlom, že je aj špecifický na použitie a je treba o ňom vedieť viac, má špeciálne využite a vyžaduje si špeciálnu starostlivosť o klienta. Princíp multilevelu je postavený hlavne na človečenstve - teda na osobnom a veľmi ľudskom princípe. Vo vnútri takýchto firiem vznikajú hlboké a priateľské vzťahy. Firmy sú často výrazne rodinne založené. Je to ale len jedna z mnohých dobrých stránok MLM. Škoda, že pseudopoplatky pseudofiriem to kazia.

Jozef Černek

Zdieľajte nás na sociálnych médiách

Nikdy nepochybujte o tom, že malá skupina otvorených ľudí môže zmeniť svet. V skutočnosti je to to jediné, čo ho naozaj mení.